MENU

A-RONNE

NL/

Joris Lacoste & HYOID voices

Performance under headphones for 8 voices and electronics

Luciano Berio schreef twee versies van ‘A-Ronne’. Een eerste voor vijf acteurs en een tweede voor 8 stemmen. Joris Lacoste biedt een nieuwe versie van deze laatste in een hedendaags en elektronisch luisterformat. Opgevat als een soort muzikale documentaire over een gedicht van Edoardo Sanguineti, mengt dit muziekstuk fragmenten en toespelingen op tal van andere teksten: vertalingen van de Bijbel, Dante’s ‘Divina Commedia’, Goethe’s ‘Faust’, ‘Het Communistisch Manifest’ van Karl Marx en Friedrich Engels, en stukjes tekst van Roland Barthes.

Een theater van het oor

In deze nieuwe toneelversie brengt Joris Lacoste ten volle naar voren wat Berio een ‘theater van het oor’ noemde en dat hij definieerde als een type voorstelling waarbij theatraliteit intern wordt gegenereerd door vocale expressie. In de woorden van Joris Lacoste: “Er zijn geen personages als zodanig, laat staan een plot of argument. De zinnen zelf, de woorden en de stemmen, allemaal versterkt, zijn de echte protagonisten van het stuk. De taal is het hele verhaal, van A tot Z (Z = ‘Ronne’). Het is theater van de geest.”

Live-versie met elektronica en koptelefoon, waarbij verschillende luisterwijzen worden verkend

Uitgerust met een draadloze hoofdtelefoon hoort de toeschouwer een versie van ‘A-Ronne’, aangevuld met een elektroakoestische proloog gecomponeerd door Sébastien Roux. “Dit stuk, dat 20 minuten duurt, plaatst de toeschouwer in een radioachtige luistersituatie die hem uiteindelijk, bijna als bij toeval, leidt naar een live heruitzending van Berio’s stuk, waarbij de ambiguïteiten tussen stem en elektronica worden verkend, versterkte stemmen of stemmen die in de ruimte weerklinken, stemmen die in de koptelefoon worden afgespeeld of door de koptelefoon ‘binnensijpelen’.” (Joris Lacoste)

Onconventionele locaties

“De voorstelling is niet bedoeld voor traditionele theaters, maar eerder voor grote ruimtes zoals lege pakhuizen of ondergrondse parkeergarages: luisteren via koptelefoons maakt grote afstanden mogelijk tussen publiek en zangers, maar ook tussen de zangers zelf. Het idee is het verschil te onderzoeken tussen wat wordt gehoord (voor iedereen hetzelfde) en wat wordt gezien (afhankelijk van de bewegingen van elke persoon). De mobiliteit van de zangers en de dirigent zal het mogelijk maken choreografische spelletjes te spelen van verschijnen, verdwijnen, samenkomen en uiteenvallen, dit alles in functie van de partituur van Berio.” (Joris Lacoste)

CREDITS

Luciano Berio, Sébastien Roux componisten | Joris Lacoste, artistiek leiding en regisseur |  Claire Croizé, choreograaf en assistent-regisseur | Filip Rathé, muzikale leiding 

HYOID voices

Esther Rispens, Naomi Beeldens, Ellen Wils, Fabienne Seveillac, Andreas Halling, Eymeric Mosca, Arnout Lems, Pascal Zurek

Florian Leduc, licht en scenografie |  Fabienne Seveillac, artistieke co-concept | Anne-Catherine Kunz, costume advisor | Patrick Delges (Centre Henri Pousseur) geluid |  Marjolaine Carme, geluidsontwerp |  Jan-Simon De Lille, technisch coördinator | Laure Lang, headphones manager | Veerle Vervoort, productie |  Uitvoerende productie: La Muse en Circuit – CNCM / HYOID voices Steun: de Vlaamse overheid / Perpodium & Cohort productie / Institut français, Paris Coproducenten: Musica / Centre Henri Pousseur / de Bijloke / C-TAKT

(c) Isabel Pousset

EN/

Joris Lacoste & HYOID voices

Performance under headphones for 8 voices and electronics

Luciano Berio wrote two versions of ‘A-Ronne’. The first one for five actors and the second one for 8 voices. Joris Lacoste offers a new version of the latter in a contemporary and electronic listening format. Conceived as a kind of musical documentary on a poem by Edoardo Sanguineti, this musical piece mixes excerpts and allusions to numerous other texts: translations of the Bible, Dante’s ‘Divine Comedy’, Goethe’s ‘Faust’, ‘The Communist Manifesto’ by Karl Marx and Friedrich Engels, and snippets of text by Roland Barthes.

‘A theatre of the ear’

In this new stage version, Joris Lacoste brings forward, to its fullest dimension, what Berio called a ‘theatre of the ear’ and which he defined as a type of performance where theatricality is generated internally through vocal expression. In the words of Joris Lacoste: “There are no characters as such, let alone a plot or argument. The sentences themselves, the words and the voices, all amplified, are the real protagonists of the play. The language(s) is the whole narrative, from A to Z (Z = ‘Ronne’). It is theatre of the mind.”

Live version with electronics and headphones, exploring several listening modes

Equipped with wireless headphones, the spectator hears a version of ‘A-Ronne’ augmented by an electroacoustic prologue composed by Sébastien Roux. “This piece, lasting 20 minutes, will place the spectator in a radio-like listening situation which eventually leads them, almost as if by chance, to a live retransmission of Berio’s piece, exploring the ambiguities between voice and electronics, amplified voices or voices reverberating in the space, voices played in the headphones or ‘leaking in’ through the headphones.” (Joris Lacoste)

Unconventional performance venues

“The show is not intended for traditional theatres, but rather for large spaces such as empty warehouses or underground car parks: listening through headphones will allow for large distances between audience and singers, as well as between the singers themselves. The idea is to explore the disparity between what is heard (the same for everyone) and what is seen (depending on the movements of each person). The mobility of the singers and the conductor will make it possible to choreograph games of appearance, disappearance, gathering and dispersing, all in function of Berio’s score.” (Joris Lacoste)  

CREDITS 

Luciano Berio, Sébastien Roux componisten | Joris Lacoste, artistiek leiding en regisseur |  Claire Croizé, choreograaf en assistent-regisseur | Filip Rathé, muzikale leiding 

HYOID voices 

Esther Rispens, Naomi Beeldens, Ellen Wils, Fabienne Seveillac, Andreas Halling, Eymeric Mosca, Arnout Lems, Pascal Zurek 

Florian Leduc, licht en scenografie |  Fabienne Seveillac, artistieke co-concept | Anne-Catherine Kunz, costume advisor | Patrick Delges (Centre Henri Pousseur) geluid |  Marjolaine Carme, geluidsontwerp |  Jan-Simon De Lille, technisch coördinator | Laure Lang, headphones manager | Veerle Vervoort, productie |  Uitvoerende productie: La Muse en Circuit – CNCM / HYOID voices Steun: de Vlaamse overheid / Perpodium & Cohort productie / Institut français, Paris Coproducenten: Musica / Centre Henri Pousseur / de Bijloke / C-TAKT

(c) Isabel Pousset

RECENSIE Diapason | Berio’s timeless and as enchanting as ever A-Ronne (1974-75) can of course be performed in concert, but the new production by La Muse en Circuit and HYOID Voices manages to put it into space while bypassing the overplayed theatricality that, paradoxically, concert performances sometimes induce.

RECENSIE Resmusica | The HYOID voices collective is exemplary (…) The listening comfort is optimal, regardless of our position, inviting the singers to strictly respect the dynamics indicated by Berio, from mouth noises to outbursts, without being tempted to overact in order to be heard more effectively.

RECENSIE Sceneweb | Joris Lacoste and Ensemble HYOID voices dazzle with an immersive staging of Luciano Berio’s A-Ronne.