MENU

DIARY OF ONE WHO DISAPPEARED

NEDERLANDS

Muziektheater Transparant

Leoš Janaček schreef een liedcyclus in 22 taferelen over een verliefde dorpsjongen. Annelies Van Parys schrijft een antwoord op dit aangrijpende verhaal. Ivo Van Hove regisseert.

Een reeks mysterieuze gedichten over de dorpsjongen Janik, die verliefd wordt op het zigeunermeisje Zefka en alles opgeeft om haar te volgen, inspireerde de 61-jarige Janáček (1854-1928) tot het schrijven van zijn poëtische liederencyclus voor stem en piano. De 22 kleine taferelen weerspiegelen niet alleen Janáček’s eigen verdriet over zijn onmogelijke liefde voor zijn veel jongere muze Kamila Stösslová maar evolueert in handen van Krystian Lada, Annelies Van Parys en Ivo van Hove tot een metavertelling die zich buigt over thema’s als passie, ontheemding en identiteit.

COMPOSITIE: LEOŠ JANÁČEK | NIEUWE COMPOSITIE: ANNELIES VAN PARYS | MUZIKALE LEIDING & PIANO : LADA VALESOVA | REGIE: IVO VAN HOVE | REGIE-ASSISTENT: ROMAIN GILBERT | SCENOGRAFIE & LICHTONTWERP: JAN VERSWEYVELD | KOSTUUMONTWERP: AN D'HUYS | DRAMATURGIE: KRYSTIAN LADA | MEZZOSOPRAAN: MARIE HAMARD | TENOREN: PETER GIJSBERTSEN • OF ED LYON • OF ANDREW DICKINSON | SPEL: HUGO KOOLSCHIJN • OF WIM VAN DER GRIJN | DRIE STEMMEN: NAOMI BEELDENS • LISA WILLEMS • ANNELIES KERSTENS • FABIENNE SEVEILLAC • RAPHAELE GREEN • ANNELIES VAN GRAMBEREN

ENGLISH

Muziektheater Transparant

Leoš Janaček wrote a song cycle in 22 scenes about a loving village boy. Annelies Van Parys writes an answer to this gripping story. Ivo Van Hove directs.

A series of mysterious poems about a village boy called Janik, who falls in love with the gypsy girl Zefka and gives up everything to follow her, inspired the 61-year-old Janáček (1854-1928) to write this poetic cycle of songs for voice and piano. The 22 scenes not only reflect Janáček’s despair about unattainable affection for his much younger muse Kamila Stösslová, but evolves in the approach of Krystian Lada, Annelies Van Parys and Ivo van Hove into a meta-narrative that tackles themes such as passion, exclusion and identity.

COMPOSITION: LEOŠ JANÁČEK • NEW COMPOSITION: ANNELIES VAN PARYS • MUSICAL DIRECTOR I PIANO: LADA VALESOVA • DIRECTION: IVO VAN HOVE • ASSISTANT DIRECTOR: ROMAIN GILBERT • SCENOGRAPHY | LIGHTING DESIGN: JAN VERSWEYVELD • COSTUME DESIGN: AN D'HUYS • DRAMATURGY: KRYSTIAN LADA • MEZZO SOPRANO: MARIE HAMARD • TENORS: PETER GIJSBERTSEN • OR ED LYON • OR ANDREW DICKINSON • ACTORS: HUGO KOOLSCHIJN • OR WIM VAN DER GRIJN • THREE VOICES: NAOMI BEELDENS • RAPHAËLE GREEN • LISA WILLEMS • ANNELIES KERSTENS • FABIENNE SEVEILLAC

Recensie The Arts Desk | Perhaps most winning is the off-stage vocal trio of Annelies Van Gramberen, Naomi Beeldens and Raphaële Green, who punctuate the action with a Greek chorus of intertwining voices, swooping and sliding, stark against the piano or, in the best passage, a cappella with Hamard.