MENU

DIARY OF ONE WHO DISAPPEARED

Leoš Janaček schreef een liedcyclus in 22 taferelen over een verliefde dorpsjongen. Annelies Van Parys schrijft een antwoord op dit aangrijpende verhaal. Ivo Van Hove regisseert.

Een reeks mysterieuze gedichten over de dorpsjongen Janik, die verliefd wordt op het zigeunermeisje Zefka en alles opgeeft om haar te volgen, inspireerde de 61-jarige Janáček (1854-1928) tot het schrijven van zijn poëtische liederencyclus voor stem en piano. De 22 kleine taferelen weerspiegelen niet alleen Janáček’s eigen verdriet over zijn onmogelijke liefde voor zijn veel jongere muze Kamila Stösslová maar evolueert in handen van Krystian Lada, Annelies Van Parys en Ivo van Hove tot een metavertelling die zich buigt over thema’s als passie, ontheemding en identiteit.

COMPOSITIE: LEOŠ JANÁČEK | NIEUWE COMPOSITIE: ANNELIES VAN PARYS | MUZIKALE LEIDING & PIANO : LADA VALESOVA | REGIE: IVO VAN HOVE | REGIE-ASSISTENT: ROMAIN GILBERT | SCENOGRAFIE & LICHTONTWERP: JAN VERSWEYVELD | KOSTUUMONTWERP: AN D'HUYS | DRAMATURGIE: KRYSTIAN LADA | MEZZOSOPRAAN: MARIE HAMARD | TENOREN: PETER GIJSBERTSEN • OF ED LYON • OF ANDREW DICKINSON | SPEL: HUGO KOOLSCHIJN • OF WIM VAN DER GRIJN | DRIE STEMMEN: NAOMI BEELDENS • LISA WILLEMS • ANNELIES KERSTENS • FABIENNE SEVEILLAC

Recensie The Arts Desk | Perhaps most winning is the off-stage vocal trio of Annelies Van Gramberen, Naomi Beeldens and Raphaële Green, who punctuate the action with a Greek chorus of intertwining voices, swooping and sliding, stark against the piano or, in the best passage, a cappella with Hamard.