MENU

HARRIET

Muziektheater Transparant

Sopraan Claron McFadden en componiste Hilda Paredes maken een muziektheatraal portret van de Afro-Amerikaanse vrijheidsstrijdster Harriet Tubman (1822-1913). Als jonge vrouw ontkwam ze aan haar slavenbestaan via de roemruchte ‘Underground Railroad’. Ze vocht mee tijdens de Amerikaanse Burgeroorlog en droeg bij tot de afschaffing van de slavernij. In het libretto deelt Harriet haar levensverhaal met de jonge Alice (Naomi Beeldens). Ze vertelt over haar verwondingen en religieuze visioenen. Over spirituals met geheime, gecodeerde vluchtinstructies. Over haar terugkeer om haar familie te redden. Want hoe vrij ben je als je geliefden geketend zijn? De Mexicaanse Hilda Paredes behoort tot de meest toonaangevende componisten van haar generatie. In Claron McFadden treft ze de ideale vertolkster voor Harriet.

COMPOSITIE: HILDA PAREDES | TEKST: LEX BOHLMEIJER, MAYRA SANTOS-FEBRES | MUZIKALE LEIDING: MANOJ KAMPS | REGIE: JEAN LACORNERIE | SCENOGRAFIE: MIWA MATREYEK | LICHTONTWERP: PETER QUASTERS | KOSTUUMONTWERP: LIEVE PYNOO | ZANG: CLARON MCFADDEN, NAOMI BEELDENS | ENSEMBLE: HERMESENSEMBLE - VIOOL: WIBERT AERTS, GITAAR: NICO COUCK, PERCUSSIE: GAETAN LA MELA | ELEKTRONICA & GELUIDSONTWERP: MONICA GIL GIRALDO

Een productie van Muziektheater Transparant in coproductie met HERMESensemble, Théâtre de la Croix-Rousse, Festival Internacional Cervantino, Huddersfield Contemporary Music Festival, Operadagen Rotterdam, Muziekgebouw aan ‘t IJ en CIRM, Centre National de création Musical.

HARRIET - what are we not gonna talk about?

Recensie NRC Handelsblad ***** | In vier aktes vertelt Harriet op associatieve, droomachtige wijze episodes uit haar leven aan het meisje Alice (mooie rol van de jonge sopraan Naomi Beeldens), die tevens gedaantes uit die verhalen lijkt aan te nemen.

Recensie Theaterkrant | … de eveneens indrukwekkende Naomi Beeldens.

Recensie De Volkskrant **** | Claron McFadden is de zangeres die Harriet gestalte geeft. Samen met collega-sopraan Naomi Beeldens reciteert, fluistert en zingt ze de noten van de Mexicaanse componiste Hilda Paredes.

Recensie Nieuwe Noten | De tweede rol is voor een al even prachtige Naomi Beeldens die zowel verteller is als een aantal personages verbeeldt. Ze is Ross’ meesteres, een quaker die voor de underground railroad werkt en het meest belangrijke: Alice, een meisje dat Harriet op één van haar reizen meeneemt en van wie het gerucht gaat dat het haar dochter is.